Åvangsskolens udearealer

Siden 2018 er der arbejdet på en opkvalificering af Åvangsskolens udearealer.

Med udgangspunkt i Skolerapporten fra 2018 har bl.a. elevråd og skolebestyrelse arbejdet videre med en konkret plan for udviklingen af udearealerne.

Det er et overordnet ønske, at der skal være rig mulighed for at være fysisk aktiv på vores udearealer, at de på sigt kan bruges af lokalområdet samt at der skal skabes et ekstra udelærings-rum, hvor man kan flytte undervisningen til.

I 2021 tages de første spæde spadestik mod at opbygge et udelærings-rum. Christian Buchholt fra Åstedet går sammen med en mindre gruppe af elever fra 7. årgang i gang med at lave højbede på en lille del af det grønne område ligesom der kommer til at være bord-/bænkesæt, man kan sidde og arbejde ved. Vi håber derudover på, at der indenfor en overskuelig fremtid vil være tilført bl.a. en bålplads og et større orangeri.

Da en opkvalificering af Åvangsskolens udearealer er en omfattende plan med et samlet budget på kr. 6,4 millioner, blev der i 2020 ansøgt, i forbindelse med BRK’s budgetforhandlinger, om midler til at kunne påbegynde arbejdet. Åvangsskolen blev ikke tilgodeset, men skolebestyrelsesformand Stine Hansen, forældrerepræsentant Jakob von Cappeln Pindstup, Christian Buchholt (Åstedet), Morten Jørgensen (faglig koordinator) og Thomas Mogensen (skoleleder) har arbejdet videre med en ny ansøgning, der tages op i BSU i maj måned 2021 - se gerne de videoer, der er en del af indstillingen til Børne- og Skoleudvalget (BSU).

Link til vores præsentation af område 4, der lige nu har arbejdstitlen; Den grønne ø: https://skoletube.dk/video/6801380/0c765fb1661979279dfdcca0e323fed2

Præsentationsvideo af område 4; Den grønne ø

Link til UNIQAs, legepladsleverandør, forslag til den samlede plan for Åvangsskolen ønskede udformning af udearealerne: (466) Åvangsskolen CCO+AVA Film - YouTube

Elevrådet har kommenteret på UNIQAs præsentationsvideo. For udover indstillingen til BSU arbejdes der på at søge midler ved fonde, lokale såvel som nationale. Se også videoerne, der præsenterer område 1 og 2 samt område 3.

Link til præsentation af område 3, der lige nu har arbejdstitlen; Den bevægende ø:

Præsentationsvideo af område 3; Den bevægende ø

Link til præsentation af område 1-2, der lige nu har arbejdstitlen; Den ungdommelige ø:

Præsentationsvideo af område 1 og 2; Den ungdommelige ø

Følgende puljer og fonde har allerede givet tilsagn om at støtte vores udearealer: BRK's pulje for Åben skole, EyeLearn, Albinus Frø, Brd. E., S. & A. Larsens Legat, Nordea Lokalpulje, Nordeas pulje for mere udeliv i SFO og klub, Willum fonden samt udlodningsmidler til friluftsliv fra Friluftsrådet.

Vi har et ønske om at lave mindre arbejdsgrupper for hvert af de 5 områder, vi opererer med. Hvis man gerne vil være med på et mere konkrete plan i udviklingen af ét eller flere områder, er man velkommen til at skrive til os eller til vores bestyrelsesformand, Stine.

Det forventes, at der arbejdes med ét område ad gangen og at arbejdet sker ud fra den overordnede plan, der er lavet. Som skitseret er vi gået i gang med område 4 (det grønne område), der ansøges i første omgang om kommunale midler til at initiere område 5 (SFO og indskolingens legeplads) og der arbejdes på at hente eksterne midler gennem fonde til områderne 1-3.

Artikler fra Bornholms Tidende:

Åvangsskolen kæmper videre for nye udearealer » Bornholms Tidende

Moderne udeområder giver nye muligheder for udeskole » Bornholms Tidende