Principper for vikardækning

Principper for vikardækning/aflysning af timer

Der er med skolereformen indført et lovpligtigt antal timer, som den enkelte årgang skal modtage om året. Skolen planlægger med det antal timer fra skoleårets begyndelse, og aflyste timer skal derfor genlæses af skolen.

Derfor vikardækkes alle timer som udgangspunkt.

Vikardækning

Planlagt fravær dækkes så vidt muligt af det enkelte årgangsteam for at give eleverne en oplevelse af sammenhæng i hverdagen og færre skift, ved at det er kendte voksne, der varetager undervisningen.

Derfor vil eleverne kunne opleve, at det byttes om på fag, og at det til tider er en skole- eller støttepædagog fra teamet, der varetager undervisningen. Dette sker, når det vurderes at være bedst både for klassen og også den enkelte elev, der modtager støtte.

Der er knyttet et vikarkorps til skolen. Vikarerne forestår undervisningen ved andet fravær. Der hvor skolen gør brug af vikarkorpset, er det hensigten, at årgangsteamet bistår vikaren som guide, således af et planlagt undervisningsforløb kan gennemføres i videst muligt omfang.

Det er ledelsens opgave at tilse, at de gennemførte undervisningsaktiviteter indfrier formålet med undervisningsopgaven, og anvendelsen af ikke-uddannet personale skal følges nøje.

Tilsyn

Når der ikke kan findes kvalificeret afløsning (eventuelt i specifikke fag som fransk eller musik), kan der i overbygningen forekomme tilsyn ved parallellagte timer. Det kan også i ganske særlige tilfælde forekomme på mellemtrinnet.

Der forekommer ikke timer med tilsyn i indskolingen.

Generelt

Hver morgen opsættes en plan for dagens ændringer til orientering for lærere og elever.

Skolen fører statistik over ændringerne i de enkelte klasser. Statistikken præsenteres for skolebestyrelsen (drøftelse af omfang i plenum).

Ved længerevarende fravær læses timerne som udgangspunkt af en fast uddannet vikar.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 30. november 2017

Revideret og vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 10. august 2021