Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for undervisningens organisering

Principper for undervisningens organisering

Principperne omfatter: elevernes undervisningstimetal, skoledagens længde, udbud af valgfag, holddeling, klassedannelse

Elevernes timetal og skoledagens længde:

  • 0.-3. klasse: En skoleuge på gennemsnitligt 30 timer, som udgangspunkt mellem kl. 8.05 – 14.05. SFO har åbent 14 timer om eftermiddagen, man./tors. 14.05 – 17.05, fredag 14.05-16.05, og morgenåbnet i 10 timer, hver dag fra kl. 6.05-8.05
  • 4.-6. klasse: En skoleuge på gennemsnitligt 33 timer, som udgangspunkt mandag og fredag mellem kl. 8.05-14.05 samt tirsdage, onsdage og torsdage mellem kl. 8.05-15.05.
  • 7.-9. klasse: En skoleuge på gennemsnitlig 34 timer, som udgangspunkt mandag-torsdag mellem kl. 8.05-15.05. Fredag mellem 8.05-14.05. Derudover planlægges undervisning 40 timer årligt ved anden undervisning, herunder åben skole, projekter, lejrskole med videre.

Første skoledag, sidste skoledag før jul og sidste skoledag afkortes, og skolefritidsordningen holder længere åbent. Øvrige skoledage kan omlægges, hvor det giver mening ud fra undervisningens planlægning.

Udbud af valgfag

Valgfag er obligatoriske for elever på 7.- 8.- 9. klassetrin.

Holddeling og/ eller specialundervisning

Ved skoleårets planlægning etableres en pulje til særlig tilrettelagt undervisning. Ressourcerne tildeles på baggrund af behov til konkrete opgaver i kortere eller længere perioder.

Skoletilbud for elever med genelle indlæringsvanskeligheder

Der visiteres centralt til dette tilbud. Tilbud er forankret i den almene undervisning/klasse. Der kan maksimalt visiteres 4 elever til denne gruppe.

Klassedannelse

Eleverne placeres i klasser efter skolebestyrelsens overordnede principper om klassedannelse.

Årgange

Skolens klasser organiseres i grupper på årgange. Årgangene læring og trivsel er det samlede teams ansvar. Alle elever og forældre skal vide, hvem der er elevens kontaktlærer/ pædagog.

Evt. afkortelse af skoledagen                                                                                                                                       Der ansøges årligt om afkortet skoledag. Ressourcen bruges som faglig to-lærerordning/ holddeling.

Principperne evalueres i foråret

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde 30. november 2017

Revideret og vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 25. maj 2021