Principper vedr. klassekasser

Det er frivilligt, om en klasse ønsker at have en klassekasse.

En klassekasse er en fælles pengeindsamling, som den enkelte klasse kan etablere. Indbetaling til en klassekasse er frivilligt.

Klassens forældre indbetaler et aftalt beløb, som anvendes til hele klassens bedste. Klassen kan også aftale at gennemføre arrangementer og aktiviteter udenfor undervisningstiden, som skaffer penge til klassekassen.

Formålet med klassekasser

Formålet med at have klassekasser på Åvangsskolen er at give klasserne lidt ekstra midler, som kan bruges løbende til fælles aktiviteter og oplevelser.

Principper for brug af klassekassen

• Klassekassen kan anvendes til fælles udgifter, der ikke er en forudsætning for undervisningens gennemførelse og formål. F.eks. til fællesindkøb til klassen, klassefester/arrangementer, fornøjelser ved udflugter o. lign.
  • Klassekassen kan ikke bruges til aktiviteter og redskaber, som er grundlæggende for undervisningen. Disse udgifter dækkes altid af skolen.
  • Brugen af klassekassen fastlægges af forældre/klasseforældreråd.

Principper for administration af klassekasser

• Ingen er pligtig til at indbetale til klassekassen
  • Det er forældrene i klassen, som beslutter, hvor meget der skal indbetales til klassekassen.
  • Det er forældrene/klasseforældrerådet i klassen, der står for indsamling af pengene og administration af kassen (det aftales med lærerne, hvordan de får adgang til pengene)
  • Klassekassen gøres op en gang om året, og resultatet/regnskabet offentliggøres på klassens ForældreIntra.

Vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 30. november 2017