Skolens regler

For at vi her på skolen skal befinde os så godt som muligt, er det nødvendigt, at vi har bestemte regler, og at vi tager hensyn til hinanden. Du bør tidligst møde på skolen 10 minutter før din første time.

Åvangsskolens principper for ordensregler:

• Reglerne tager udgangspunkt i skolens værdiregelsæt

• Alle – både elever, forældre og ansatte – har et medansvar for god orden på skole

• Alle klasser skal vedtage regler for god adfærd

• Klassen aftaler brug af mobiltelefon, Ipads, Pc’er og lignende udstyr i undervisningstiden med lærer/pædagog.

• Alle klasser skal hvert år forholde sig til mobbepolitikken

Frikvarteret
I frikvarteret må du opholde dig på ude arealerne eller i din klasse. Boldspil er kun tilladt på de anviste arealer.

Indendørs færden
Vi færdes og opføres os generelt stille og roligt. Når klassen forlades, har vi sørget for, at lokalet er ryddeligt, vinduer lukkede, gardiner trukket fra, stole hængt op og tavlerne gjort rene.

Indesko-skole

Åvangsskolen har skohylder til samtlige årgange.
Derfor er det nødvendigt, at alle børn har skiftesko med. Skiftesko kan være hjemmesko eller andet fodtøj som ikke benyttes udendørs.

Mobiltelefon

Alle elevernes mobiltelefoner lægges i en kasse om morgenen, så den ikke forstyrrer i undervisning.

Mobiltelefon og andre elektroniske kommunikationsapparater kan på lærerens opfordring bruges som et redskab i undervisningen.

Hvis en mobiltelefon eller lignende af personalet opleves som forstyrrende for undervisningen, kan de vælge at inddrage den, hvorefter den kan hentes på kontoret af elevens forældre.

Rygning
Det er ikke tilladt at ryge på skolens område.

I øjeblikket må elever fra 7.-9.klasse gerne forlade skolen i pauser, hvis de har forældrenes samtykke. Langt de fleste af Åvangsskolens overbygningselever ryger ikke, men vi oplever desværre, at nogle elever begynder at ryge, når de starter i overbygningen. Dette vil vi gerne forsøge at forhindre! Eleverne må gerne fortsat forlade skolen, men ikke for at ryge!

Vores sundhedspolitik blev revideret på skolebestyrelsesmødet i november 2018, så den ”Røgfrie Skoledag” fremgår. Skolens elevråd bakker også op om det nye tiltag.

Der ligger naturligvis en pædagogisk opgave i at få rygere blandt eleverne til at overholde denne nye regel. Det vil vi gøre i tæt samarbejde med forældrene.

Skolevejen
På vej til og fra skole skal du overholde færdselsreglerne og rette dig efter skolepatruljens anvisninger.

Sneregler

Åvangsskolen har som udgangspunkt åbent også selvom der er kraftigt snevejr, dog opfordrer vi til, at forældre og elever holder sig orienterede via medierne. Hvis man er forhindret i at komme frem, så kan det meddeles via de normale informationsveje.

Leg med sne i frikvartererne

0.-2. årgang må kaste med sne i området ved labyrinten på legepladsen.

3.-9. årgang må kaste med sne på sportspladsen.

Alle elever skal udvise hensyn til hinanden, så ordensregler, årgangsregler og Åvangsskolens værdier også efterleves på dage med snevejr.