Principper for planlægning af et skoleår
Teamsamarbejde:
Målet er:
- At udvikle en sammenhængende skoledag herunder at styrke fagligheden, variationen i undervisningen og kvaliteten i arbejdet med børn
- At styrke og udvikle teamsamarbejdet og den fælles forberedelse
- At styrke den enkelte medarbejders professionelle udvikling og kompetencer
Fleksibel planlægning:
Målet er:
- At eleverne bliver så dygtige de kan. Derfor skal det være pædagogikken og ikke skemaet, det styrer muligheden for elevernes læring.
Midlet er blandt andet at have fleksibel planlægning for derved i videst muligt omfang at give eleverne de bedste muligheder for sammenhæng, differentiering og fordybelse, så læringen bliver så optimal som muligt.
I praksis betyder det, at der for at understøtte elevernes læring:
- udarbejdes læringsforløb i samarbejde mellem underviserne;
- planlægges tværfaglige perioder og projekter;
- sikres at eleverne i de forskellige fag indfrier læringsmålene;
- sikres, at det ved personalets planlagte fravær er teamets øvrige lærere, der underviser, så eleverne får undervisning i andre af fagene, alternativt undervises af kendt voksen, så tilfældig vikar undgås.
For at tilgodese ovenstående mål arbejdes efter følgende opgavefordelingsprincipper:
- Der lægges vægt på, at årgangsteamene sammensættes, så det primært er undervisere med kompetence (linjefag eller tilsvarende), der underviser i de respektive fag, under hensyn til at medarbejderne i mindst muligt omfang bindes af andre opgaver i andre team.
- Det er en ledelsesopgave at sikre at teamsammensætningen sker under skyldig hensyntagen til helheden.
- Det er ønskværdigt, at der er både er mænd og kvinder i et årgangstem. Ligeledes at der er en spredning i forhold til undervisernes alder og erfaring.
Tidsplan for arbejdet med opgavefordeling for skoleåret:
I løbet af skoleåret |
Ved behov dialog mellem leder/medarbejder om blandt andet opgavefordelingen |
Efteråret |
Opfølgende samtale mellem leder/medarbejder omkr. medarbejderens opgaver |
Efterår-vinter |
MUS-samtaler |
Januar/februar |
Revidering af retningslinjerne for planlægning af skoleåret |
Forår- forsommer |
Samtale mellem leder/medarbejder omkring medarbejderens opgaver |
Medarbejderne inddrages i planlægningen af skoleåret
|
|
Alle lærere udfylder et ark vedr. kommende opgavefordeling med det mål at afdække hvilket årgangsteam, man ønsker at arbejde i. Der vil være dialog med medarbejdere, hvor der er behov herfor |
|
Ledelsen fastlægger placering i årgangsteam ud fra hensyn til den overordnede opgavevaretagelse. Kan medarbejderes evt. præference eller ønske imødekommes, tages der også gerne hensyn hertil |
|
Ledelsen udarbejder 1. udkast til en opgavefordeling. Udkastet drøftes mellem leder/årgangsteam, årgangsteamet kvalificerer, ledelsen er i dialog med den enkelte medarbejder |
|
Ud fra dialogen mellem ledelse/årgangsteam/den enkelte, fastlægger ledelsen opgavefordelingen. |
|
Ledelse / medarbejder gennemgår sammen den enkeltes opgaver, herunder undervisningsopgaver, andre opgaver m.m. således at forventninger til opgaveløsningen for den enkelte er overskuelige og forståelige |
Principperne revideres hvert år i januar/februar
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 17. juni 2014
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 15. april 2015
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 8. marts 2017
Revideret og vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 30. november 2017