Gå til hovedindholdet
Aula_close Layer 1

Årsberetning 2021

Det havde jo været fantastisk at kunne skrive en årsberetning for skoleåret 20/21 uden at nævne Corona, men desværre satte pandemien sine spor i dette skoleår også. Zoneopdelte områder, forskudte mødetider og fjernundervisning prægede skoledagen for elever og medarbejderne.

Alle har lært af tiden med Corona, afstand og alternativ undervisning, men samtidig er vi nu en smule slidte og har brug for forholdsvis normale rammer igen i det kommende skoleår. Og det er der jo heldigvis udsigt til, at vi får!

Der tales meget om et fagligt og socialt efterslæb, som nu skal imødekommes, og folkeskolen tildeles flere forskellige økonomiske puljer for at kunne skabe undervisning og sociale aktiviteter, som tilgodeser elevernes læring og den mentale og fysiske trivsel.

D. 1. juni indgik man i Folketinget en aftale bl.a. om mulighed for i kommende skoleår at konvertere understøttende undervisning til to-voksentimer og dermed en afkortning af skoledagen. Vi har i samarbejde med MED-udvalget valgt at gøre brug af den åbning aftalen giver mulighed for, da det vil betyde, at vi ekstraordinært i det kommende skoleår kan arbejde mere intensiveret med det faglige elevløft og elevernes trivsel.

Hvert år den 4. oktober markeres ”Lærernes dag” over hele verden, som en anerkendelse for det vigtige arbejde, lærerne udfører i det daglige. Og på Åvangsskolen ønsker vi at skabe en ny tradition, hvor dagen markeres på en festlig og finurlig måde, således at glæde og de ekstra store smil kan fremtrylles. Ideen vil blive uddybet på de kommende forældremøder i det nye skoleår 21/22.

Det er ingen hemmelighed, at Åvangsskolens udearealer er utidssvarende og uinspirerende. Derfor arbejdes der hårdt på, at få rejst økonomi for at skabe nye, spændende og indbydende arealer, som henvender til alle skolens elever, i 5 forskellige områder. Men tanken er også, at beboerne i lokalområdet skal kunne benytte skolen, som et naturligt samlingssted, når det hele er gennemført.

Åstedet har også været underlagt Corona-restriktionerne som fra tid til anden har været en svær legekammerat - og det har været nødvendigt at tænke anderledes. … Også i Åstedet vil børnenes sociale fællesskaber og deres nysgerrighed være i højsædet. Åstedet er godt i gang med at planlægge det kommende skoleår hvor det igen bliver det spændende tilbud, hvor børnene får styrket det sociale fællesskab og stimuleret deres nysgerrighed, som det var kendt som før Coronatiden.

Samarbejdet og kommunikationen mellem skole og hjem er et område som er vigtigt, og som derfor vil have en høj prioritet. For Åvangsskolen er det afgørende at være tilgængelige for forældrene og det forpligtiger, og midlet er at fortsætte vores bestræbelser på at opbygge en god og ligeværdig dialog med forældrene. Den vigtigste målsætning er at skabe grundlaget for en god læring gennem tryghed og trivsel for vores elever. Og det gør vi bedst i samarbejde med forældrene.