Principper for sundhedsfremme

Fokusprincipper

• Vi arbejder for at skabe rammer på skolen, som øger børn og unges lyst til og mulighed for bevægelse og fysisk aktivitet i såvel undervisning, frikvarter og SFO.
  • Udelæring vægtes både på skolens udearealer, i lokalområdet og i den bornholmske natur. Skolen vil skabe udfordrende rammer for leg og bevægelse i skoledagen.
  • Ved udlevering af fødevarer ifm. cafemad i SFO, fødselsdage og madkundskab tilgodeser vi som skole enkeltelever der grundet religiøse forhold, allergier eller anden sygdom har brug for et alternativ.

Øvrige principper

• Vi følger den kommunale politik på Kost-Rygning-Alkohol-Motion-Stress området (KRAMS).
  • Der skal i klassen skabes forhold og afsættes tid til, at det er muligt for eleverne at nyde deres mad i rolige omgivelser.
  • Vi er opmærksomme på, at eleverne bliver bevidste om sunde vaner, både med hensyn til kost, motion og søvn i hverdagen.
  • Skolen arrangerer idrætstiltag, der supplerer den skemalagte idræt.
  • Rygning, indtagelse af alkohol, euforiserende stoffer mv. er ikke tilladt i skoletiden eller ved arrangementer i skolens regi. Åvangsskolen er dermed røgfri i skoletiden. Se i øvrigt politik for Røgfri skole og Rusmiddelpolitik.
  • Specifikke principper om trivsel fremgår af værdiregelsættet.

Revideret og vedtaget på skolebestyrelsesmødet d. 30. november 2017

Revideret og vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 30. oktober 2018 – gældende fra 1. januar 2019

Revideret og vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 25. maj 2021

Revideret og vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 10. august 2021