Principper for klassedannelse
Ved klassedannelse foretages fordeling af eleverne i klasserne af ledelsen i samarbejde med personalet ud fra følgende principper:
Kriterier for klassedannelse
- Der tages både hensyn til den enkelte elev og til helheden
- Der tilstræbes fordeling af eleverne ud fra deres faglige og sociale kompetencer
- Det tilstræbes, at alle klasser er nogenlunde lige store.
- Der tilstræbes en nogenlunde ligelig fordeling af drenge og piger.
Klasseudvidelse - sammenlægning
Som udgangspunkt går eleven i den samme klasse fra 0. til 9. Kun i ekstraordinære situationer kan der opstå behov for klasseudvidelse/klassesammenlægning, hvor følgende regler gælder:
- Sammenlægninger foretages med den størst mulige grad af åbenhed, løbende information og dialog med elever og forældre, eksempelvis ved møder.
- Fordeling af elever i klasserne foretages af ledelsen i samarbejde med personale ud fra kriterier for klassedannelse.
Revideret og vedtaget i skolebestyrelsen den 30. november 2017
Revideret og vedtaget ved skolebestyrelsesmødet den 25. maj 2021