Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for klassedannelse

Principper for klassedannelse

 

Ved klassedannelse foretages fordeling af eleverne i klasserne af ledelsen i samarbejde med personalet ud fra følgende principper:

Kriterier for klassedannelse

  • Der tages både hensyn til den enkelte elev og til helheden

  • Der tilstræbes fordeling af eleverne ud fra deres faglige og sociale kompetencer 

  • Det tilstræbes, at alle klasser er nogenlunde lige store.

  • Der tilstræbes en nogenlunde ligelig fordeling af drenge og piger.

Klasseudvidelse - sammenlægning

Som udgangspunkt går eleven i den samme klasse fra 0. til 9. Kun i ekstraordinære situationer kan der opstå behov for klasseudvidelse/klassesammenlægning, hvor følgende regler gælder: 

  • Sammenlægninger foretages med den størst mulige grad af åbenhed, løbende information og dialog med elever og forældre, eksempelvis ved møder. 

  • Fordeling af elever i klasserne foretages af ledelsen i samarbejde med personale ud fra kriterier for klassedannelse.

Revideret og vedtaget i skolebestyrelsen den 30. november 2017

Revideret og vedtaget ved skolebestyrelsesmødet den 25. maj 2021