Åvangsskolens historie

1.november 1955 blev Aavangsskolen for første gang delvist taget i brug. 12 klasser, som siden august 1955 havde været vandreklasser på Østre- og Vestre Skole, blev overflyttet til Aavangsskolen, hvor 8 klasselokaler på daværende tidspunkt var færdige.

Åvangsskolen 1955

Gymnastikfløjen bag kornmarken og hovedfløjen med faglokalefløj yderst til venstre.

I sommeren 1957 blev gymnastiksalen færdig og den egentlige indvielseshøjtidelighed for Aavangsskolen fandt sted den 12. oktober 1957.

Åvangsskolen 1957

Indvielse den 12. oktober 1957

Skolens første skoleinspektør N.M. Petersen bød velkommen – og borgmesteren holdt talen – skolen kostede 2.5 millioner og havde pr. 1. januar 1958: 518 elever.

Åvangsskolen 1962

Aavangsskolen fra start med gymnastiksal, hoved og tilbygning med faglokaler.
Bemærk skolehaverne nærmest billedet ud mod den gamle jernbane der nu er cykelsti.

I juni 1962 opførte man øst-fløjen og besluttede samme år, at der ikke skulle opføres en gymnastiksal nr. 2, da det var planlagt at der skulle opføres en idrætshal i nærheden af stadion – så i en lang periode havde man kun en gymnastiksal til 543 elever!

I 1964/65 opførtes så de nuværende 30- og 40-bygninger og vest-fløjen kom til i 1974.

I slutningen af 80'erne indførtes skolefritidsordninger (SFO) i Rønne kommune og i 1998 indvies en ny SFO-fløj.

Åvangsskolen 1974

De nye undervisningsmetoder kræver mere plads, så i 2000 beslutter Byrådet at bevilge 7 millioner til Åvangsskolens udvidelse - det gamle skolebibliotek bliver ændret til 4 store klasselokaler med tilhørende grupperum. Tagetagen indrettes til pædagogisk servicecenter og aktivitetssal og i den gamle festsal etableres arbejds- og teamlokaler. Herefter påbegyndes 2. etape, som består i at gøre undervisningslokalerne større på 20-, 30- og 40-gangene.

I august 2004 blev byggeriet af kantine i kælderetagen færdiggjort. Her er plads til ca. 60 elever ad gangen + udendørs gårdmiljø i forbindelse hermed. I august 2005 har Åvangsskolen etableret 4 nye indendørs toiletter mellem 30 og 40 - gangene.

1. august 2008 blev Åvangsskolen sammen med Østre skole og Søndermarksskolen slået sammen til Rønneskolen, en skole fordelt på 3 matrikler.

I skoleåret 2016-2017 undergik Rønneskolen en sammenlægning, da afdeling Østre skulle lukke. Eleverne skal for fremtiden kunne huses på henholdsvis Søndermarkskolen og Åvangsskolen. Året blev brugt på at forberede ombygninger - og Søndermarkskolens vedkommende udbygning - af matriklerne. Derfor blev alle udskolingens elever samlet på afdeling Østre. Åvangsskolen fortsatte i dette skoleår som en afdeling for bhkl. til 6. klasse.

1. august 2017 blev Åvangsskolen igen en selvstændig skole, da Rønneskolen blev nedlagt. Åvangsskolen rummede pr. 1. april 2017 i alt 733 elever fordelt på 33 klasser. Der var 83 ansatte.

Regionsrådet havde i 2016 bevilliget samlet 34 mio. kr. til ombygninger på Åvangsskolen og Søndermarkskolen, da der skulle etableres nye læringsmiljøer. Der skulle etableres et naturvidenskabeligt-, et humanistisk-, et kreativt/musisk område og et samlet område til indskoling og SFO.

Dette arbejde foregik i etaper henover sommeren 2017. Udover etableringen af læringsmiljøer var der i bevillingen fra Regionsrådet også økonomi til etablering af mekanisk ventilation i de lokaler, der ikke i forvejen havde dette. Arbejdet stod færdigt i oktober i 2017.