IT og digital dannelse

IT- og digital dannelse

Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Samtidig skal folkeskolen mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater samt øge elevernes trivsel.

De bornholmske folkeskoler arbejder ud fra læringsmål med udgangspunkt i læringsplatformen MinUddannelse. Når man arbejder læringsmålstyret, hænger valg af læringsmål, valg af undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering tæt sammen i alle faser af undervisningen. It og teknologi er ikke et mål i sig selv, men indgår naturligt i de valgte undervisningsaktiviteter, der fremmer læringsmålene. Eleverne skal, gennem brugen af it i undervisningen, rustes til at være demokratiske samfundsborgere i et teknologisk videnssamfund, hvor den globale verden fordrer kritisk og etisk forståelse for kommunikation og ”færden” i den teknologiske verden. Det er essentielt, at eleverne deltager og tager medansvar som kritiske forbrugere i en digital hverdag.

Som elev i den bornholmske folkeskole får:

• alle elever fra 0.-6. klasse udleveret en personlig iPad

• alle elever fra 7.-10. klasse udleveret en personlig PC

Formålene med at udlevere iPads og PC’er er blandt andet at:

• Skabe lige adgang til læring

• Arbejde med billeder, film, tekst, lyd m.m.

• Skabe udfordrende læringsmiljøer, hvor eleverne er aktive som producenter og formidlere

• Arbejde med elevernes digitale dannelse

• Udvikle elevernes teknologiforståelse

• Udvikle elevernes læsning og skrivning.