Buskørsel

Der bevilges buskort til elever, som opfylder følgende afstandskriterier:

For at køre gratis, skal

• elever i 0.-3. klasse have mere end 2,5 km. til skole,
  • elever i 4.-6. klasse skal have mere end 6 km til skole og
  • elever der går i 7.-9.kl. skal have mere end 7 km til skole.

Elever, der ikke opfylder afstandsbetingelserne kan henvende sig til BAT - Munch Petersens Vej 2, Rønne og få udstedt et buskort mod betaling.

For oplysninger om busruter og afgangstider henvises til BATs hjemmeside: www.bat.dk

NB:

Besparelse på fri befordring pr. 1. august 2024

I budgetforliget for 2024 mellem Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Bornholmerlisten og Kristendemokraterne, der blev godkendt den 12. oktober 2023, indgår en besparelse pr. 1. august 2024 på fri befordring for de folkeskoleelever, der har benyttet sig af det frie skolevalg, og således går i skole på en anden folkeskole end deres distriktsskole. Den hidtidige udstedelse af skolebuskort til folkeskoleelever på Bornholm er sket med baggrund i Bornholms Regionskommunes fastsatte servicestandard på området. Regionskommunen kan imidlertid foretage ændringer i denne form for service, så længe ændringen sker med et passende varsel, da dette er i overensstemmelse med almindelig forvaltningsretlig praksis.

Fra den 1. august 2024 vil det således ikke være muligt at opnå økonomisk tilskud til skolebuskort, hvis barnet/ børnene går på en anden skole end distriktsskolen uanset, hvor familien har bopæl.